Pravidlá pool

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ PRE POOL BILIARD
Aktualizované vydanie schválené
Slovenským biliardovým zväzom

1
1.Všeobecné pravidlá biliardovej hry
Tieto pravidlá sa vzťahujú na hru, spôsoby počítania a činnosť funkcionárov
v priebehu turnaja, majstrovstiev, ligových zápasov na všetkých úrovniach, ako
aj iných súťažiach organizovaných SBiZ. Zásady a princípy týchto pravidiel
tvoria podstatu všeobecných pravidiel biliardovej hry. Preto je nutné ich
aplikovať a uplatniť v každej jednotlivej biliardovej hre.
Hra pool biliard sa hrá na biliardovom stole pokrytom plátnom a ohraničenom
mantinelmi. Hráč používa tágo na strk do bielej gule ktorá následne prichádza
do kontaktu s ostatnými biliardovými guľami používanými v danej hre. Úlohou
hráča je regulárne potopiť všetky gule, ktoré mu stanovujú pravidlá danej hry
do jamiek, ktoré sú na rohoch a stredoch stola. Hráč, ktorý ako prvý potopí
poslednú stanovenú guľu, prípadne dosiahne stanovený počet bodov vyhráva.
1.1 Povinnosti hráča
Do zodpovednosti hráča patrí poznať všetky pravidlá, zásady a časový
rozvrh turnaja, ktorého sa zúčastňuje, ako aj pravidlá a zásady, ktorými sa riadi
ligová súťaž, ak je jej účastníkom.
Riadiaci funkcionári ligovej súťaže a tiež predstavitelia turnajov sú povinní
podniknúť maximálne úsilie na oboznámenie hráčov a biliardových klubov so
všetkými informáciami ohľadne biliardových súťaží. V konečnom dôsledku však
zodpovednosť mať všetky informácie potrebné k hre zostáva na hráčovi. Hráč
nemôže podať protest z dôvodu neinformovanosti. Zodpovednosť, odhadnutie
situácie a znalosť pravidiel je na hráčovi.
1.2 Zásady otvorenia biliardovej hry
Každý stretnutie biliardových hráčov je otvárané rozohrou. Rozohra sa
používa na určenie, ktorý hráč má právo vykonať prvý rozstrel. Obidvaja hráči
sú povinní použiť gule rovnakej veľkosti a hmotnosti. Pri rozohre si hráč môže
umiestniť guľu kdekoľvek v svojej polovici záhlavia. Hráči odohrávajú súčasne
svoje gule smerom k prednému mantinelu, jeden na pravej, druhý na ľavej
strane polovice stola.
Ten hráč, ktorému guľa zastane bližšie k zadnému mantinelu, od ktorého
odohrával guľu, vyhráva rozstrel. Hraná guľa sa musí dotknúť predného
mantinelu. Dotyk gule o zadný mantinel nie je podstatný.
Rozohra je automaticky prehratá, ak guľa, ktorú hráč zahráva :
- vybehne z určenej polovice stola, ktorú má daný hráč
- nedotkne sa predného mantinelu
- spadne do ktorejkoľvek jamky
- vyskočí zo stola
- dotkne sa pozdĺžneho mantinelu
- dotkne sa predného mantinelu viac ako jeden krát
- guľa zastane v rohovej jamke tak, že sa nedá zahrať rovnobežne so zadným
mantinelom
Ak sa obidvaja hráči dopustia chyby, alebo ak rozhodca nemôže
rozhodnúť o tom, ktorá guľa je bližšie k zadnému mantinelu, je rozohra
neplatná a opakuje sa.
2
1.3 Pomôcky používané k biliardovej hre
Hráči nemôžu používať výstroj a pomôcky spôsobom odporujúcim ich
normálnemu použitiu. Nádoba na púder, krieda atď. nemôžu byť používané na
zvyšovanie výšky pomocného tága, alebo ako podložka pod hráčovu ruku.
K strku nemôžu byť použité viac ako 2 pomocné tága naraz.
Pri použití pomocného tága, toto môže podopierať len prednú časť tága.
Biliardové gule nemôžu byť v priebehu hry používané na meranie
akýchkoľvek vzdialeností.
Trojuholník môže byť v priebehu hry používaný len rozhodcom a to na zistenie,
či sa v trojuholníkovom poli nachádzajú gule /napr. v hre 14/1/.
Tágo – hráč môže meniť tága počas zápasu – napr. rozrážacie tágo, hracie tágo
a tágo na skoky. Hráč môže použiť aj násady na predĺženie tága.
Krieda – hráč môže použiť kriedu na predídene chýb pri strku. Hráč môže
používať jeho vlastnú kriedu bez ohľadu na jej farbu.
Pomocné tága – hráč môže použiť maximálne 2 pomocné tága pri jednom
strku. Ovládanie tág je na hráčovi. Hráč môže používať vlastné pomocné tágo,
ak spĺňa schválené normy pre biliardovú hru.
Rukavice – hráč môže použiť rukavice na zníženie trenia tága o ruku.
Púder – hráč môže použiť akékoľvek množstvo púdru, ktoré je povolené
rozhodcom.
1.4 Gule vracajúce sa na stôl
Gule sa vracajú na stôl do pôvodného postavenia ich položením na zadný
bod. V prípade, že je tento obsadený, gule sa vracajú na čiaru, ktorá spája
zadný bod so stredom zadného mantinelu. Gule sa kladú k zadnému bodu ako
najbližšie sa len dá – môžu sa dotýkať inej farebnej gule, ale nesmú zmeniť jej
umiestnenie. Avšak, ak je biela guľa vedľa gule vracajúcej sa na stôl, tak
navrátená guľa sa nesmie dotýkať bielej gule.
1.5 Biela guľa v ruke
Keď je biela guľa v ruke, hráč si ju môže postaviť kdekoľvek na hraciu
plochu /tak, aby sa nedotkla inej gule/ a môže pokračovať v hre. Hráč môže
použiť špičku tága na posunutie gule nie však s pohybom smerom dopredu. Pri
začatí hry sa biela guľa môže položiť kdekoľvek na plochu stola ohraničenú
zadným mantinelom a hranicou záhlavia stola. Ak pri rozstrele dôjde k situácii
/napr. hra č.8/, že všetky gule zastanú v záhlaví stola a biela spadne do jamky,
postaví sa guľa, ktorú určí hráč s guľou v ruke /okrem gule č.8/ na zadný bod
stola. Hráč s guľou v ruke tak začína hru zo záhlavia strkom na túto guľu.
1.6 Hlásenie jamiek
Pri hrách, v ktorých sa jamky hlásia, môže hráč hrať guľu podľa svojho
výberu. Predtým ako začal strk, musí nahlásiť jamku a guľu, ktorú do nej
potápa. Musí nahlásiť tiež prípadnú kombináciu gulí. Hráčovi sa rátajú všetky
navyše potopené gule, ktoré potopil do jamiek spolu s nahláseniu guľou. Ak
rozhodca nesprávne nahlási strk, mal by ho hráč opraviť pred tým, ako strk
vykoná. Jasné strky sa hlásiť nemusia. Rozhodca musí každé nahlásenie hráča
nahlas potvrdiť. Hráč môže nahlásiť „istotu“, to znamená, že po odohratí strku
bude pokračovať jeho protihráč.
3
1.7 Náhodný pohyb gulí
Ak dôjde v priebehu hry k náhodnému nechcenému pohybu gulí po
stole, napríklad z dôvodu, že sa stôl pohne pod tlakom váhy hráča, nepovažuje
sa to za faul. Ak pritom dôjde k spadnutiu gule do jamky táto sa nevyberá
naspäť na stôl. Uvedené skutočnosti sú považované za riziko hry. O tom, či
bola situácia vyvolaná ako náhoda, alebo je to úmysel hráča rozhoduje
rozhodca.
1.8 Zaseknuté gule
Ak sa dve alebo viac gúľ zaseknú v ústí jamky tak, že jedna, alebo viac ich
visí vo vzduchu, potom musí rozhodca polohu gúľ pozrieť zhora. Každá guľa,
ktorá podľa jeho mienky spadá priamo do otvoru, sa počíta za umiestnenú
a každá, ktorá by skončila na hracej ploche je v hre. Gule sa potom rozostavia
podľa názoru rozhodcu a hra pokračuje podľa príslušných pravidiel.
1.9 Návrat do pozície
Ak potrebujú hráč gule očistiť alebo vymeniť, tak tento proces vykoná
rozhodca. Ten je povinný zabezpečiť, aby po očistení, poprípade výmene gulí
ostala na stole úplne rovnaká situácia postavenia gulí, ako pred začatím
čistenia, či výmeny.
1.10 Vonkajšie rušivé vplyvy
Ak je hráčov strk ovplyvnený rušením z okolia, vráti rozhodca gule do
pôvodnej pozície a strk sa opakuje. Ak sa už nedajú gule postaviť do pôvodnej
pozície, hra sa zopakuje, pričom začína ten hráč, ktorý začínal pokazenú hru.
1.11 Protesty
Hráč môže od rozhodcu žiadať vysvetlenie niektorého pravidla, alebo
protestovať proti nesprávnemu rozhodnutiu. Toto hráč musí vykonať predtým,
než zahrá nasledujúci strk, pretože v opačnom prípade nebude protest braný na
vedomie. Ak si hráč mysli, že sa sporná situácia nedá vyriešiť preto, lebo
rozhodca zle aplikuje pravidlo, musí rozhodca tento protest odovzdať
riadiacemu orgánu turnaja. Rozhodnutie vedúceho turnaja je konečné.
V každom prípade sa hra zastaví, pokiaľ sa spor nevyrieši. Protihráč a rozhodca
musia akceptovať zastavenie hry, keď hráč protestuje. Ak hráč ignoruje
protihráčov protest, môže to znamenať jeho diskvalifikáciu, alebo stratu setu.
1.12 Vzdanie hry
Ak sa hráč vzdá, prehráva zápas. Ak hráč rozmontuje tágo, pokiaľ jeho
protihráč neukončil hru, automaticky to znamená, že vzdáva zápas.
Toto platí aj v situácii, ak hráč nedokončil hru a protihráč položí na stôl tágo.
4
1.13 Patová situácia
Ak rozhodca dôjde k záveru, že hra je nerozhodná, povie to hráčom a dá
ešte každému 3 strky. Ak po týchto strkoch stále nie je východisko, tak
rozhodca so súhlasom obidvoch hráčov, hru uzavrie ako remízu.
2.Definície používané v týchto pravidlách
2.1 Časti stola a označenie
Všetky uvedené pravidlá biliardovej hry sú stanovené pre biliardové stoly,
určené na súťažnú hru, biliardové gule priemeru 57,2 mm a výbavu, ktorá
zodpovedá používaným normám a požiadavkám SBiZ.
Pri rozostavovaní gúľ sa musí používať trojuholník, alebo kosoštvorec /hra
č.9/. Pred každou súťažou sa musí každý stôl a na ňom používaný trojuholník
označiť tak, aby bolo isté, ktorý ku ktorému patrí. Stôl musí byť označený jasne
viditeľnou čiarou na týchto miestach :
a.) okolo rohov trojuholníka, aby bolo zaistené presné rozostavenie gúľ,
b.) návratová čiara, na presné určenie polohy gúľ vracajúcich sa do hry,
c.) hranica záhlavia, na presné určenie, či guľa leží alebo neleží v záhlaví.
Ďalej musia byť označené predný, stredný a zadný bod, buď znamienkom ”+”,
alebo štandardnými okrúhlymi terčíkmi. V hrách, pri ktorých to nie je potrebné,
nemusí byť označený stredný a predný bod.
Hranica záhlavia nie je súčasťou záhlavia.
Pri posudzovaní umiestnenia gule na stole je rozhodujúci priemet jej ťažiska.
2.2 Strk
Strk začína kontaktom špičky tága s bielou guľou, ktorý dáva bielej guli
potrebnú energiu k pohybu. Strk končí zastavením všetkých gulí na hracej
ploche biliardového stola. Ak sa tieto podmienky strku nedodržia, je to faul.
Hranica záhlavia
Predný bod
Návratová čiara
Trojuholníkové
pole
Diamant
Stredný bod
Zadný bod
5
2.3 Potápanie gulí
Guľa je potopená, ak sa potopí do jamky a nevráti sa do hry. Biliardová
guľa, ktorá sa potopí po zásahu druhou guľou /myslí sa iná guľa ako tá guľa, na
ktorú je bielou vedený strk/, je považovaná za korektne potopenú.
Guľa, ktorá sa zastaví na okraji jamky a ostane viac ako 5 sekúnd bez
pohybu a následne sa potopí, nie je považovaná za korektne potopenú. Počas
piatich sekúnd, pokiaľ zastane biliardová guľa na okraji jamky a nie je zrejmé či
spadne, je rozhodca povinný zakázať ďalší strk.
Guľa, ktorá sa potopí do jamky a následne sa vráti na hraciu plochu, sa
nepovažuje za korektne potopenú a ostáva v hre.
Ak sa biela guľa dotkne niektorej gule, ktorá je potopená v jamke, je
to faul, aj keby sa následne vrátila na hraciu plochu. Rozhodca môže v priebehu
hry preložiť gule z naplnených jamiek do prázdnych jamiek, nie je to však jeho
povinnosťou.
Za vyskočenie potopenej gule z jamky vždy zodpovedá sám hráč.
2.4 Guľa nalepená na mantinel
Guľa je nalepená na mantinel v situácii, keď sa bezprostredne dotýka
mantinelu. V tomto prípade hovoríme o guli nalepenej na mantinel.
Ak v hre platí zásada, že po kontakte bielej gule s farebnou guľou sa musí
jedna z gulí dotknúť mantinelu, tak to nemôže byť guľa nalepená na
mantinel, ak nesplní podmienku, že sa od mantinelu odlepí a opäť sa mantinelu
dotkne.
O potvrdenie skutočnosti, či je guľa nalepená na mantinel alebo nie, môže
pred strkom požiadať sediaci hráč. Hráč na strku musí povoliť skontrolovanie
situácie a tiež môže o takúto kontrolu požiadať sám.
2.5 Guľa vyskočená zo stola
Guľa sa považuje za vyskočenú zo stola, ak sa po strku nenachádza na
hracej ploche a súčasne nebola potopená. Guľa je tiež považovaná za
vyskočenú zo stola, ak zo stola vyskočí, ale vráti sa na hraciu plochu nárazom
do biliardovej lampy, biliardovej kriedy, alebo do jedného z hráčov. Guľa sa
nepovažuje za vyskočenú ak po strku vyskočí na mantinel a sama sa vráti na
hraciu plochu, alebo sa potopí do jamky.
2.6 Skreč
Strk, pri ktorom je biela guľa potopená, je skreč a je to vždy faul.
2.7 Biela guľa
Biela guľa je guľa, s ktorou hráč začína strk. Je tradične biela, avšak môžu
byť na nej umiestnené body a reklamné potlače. Obidvaja hráči sú povinní
hrať v hre s tou istou bielou guľou.
6
2.8 Farebné gule
Farebné gule sú gule, ktoré sú potápané pomocou bielej gule do jamiek.
Majú svoje obvyklé označenie a to, že čísla 1 až 7 sú jednofarebné, čísla 9
až 15 majú farebný prúžok a číslo 8 je vždy čierna guľa. Farby a čísla sú na
biliardových guliach určených pre súťažnú hru sú schvaľované SBiZ.
2.9 Set
Súťažný zápas v biliardovej hre sa hrá na stanovený počet setov, ktoré
musí hráč v hre dosiahnuť. Pravidlá pre víťazstvo v každom jednotlivom sete sú
stanovené pravidlami pre danú biliardovú hru, v ktorej sa súťažný zápas
uskutočňuje.
2.10 Trojuholník
Trojuholník je biliardová pomôcka, ktorá je používaná na postavenie
biliardových gulí do pozície otvorenia danej biliardovej hry. Postavenie gulí do
trojuholníka je stanovené pravidlami jednotlivých hier. Platí zásada, že po
vyzdvihnutí trojuholníka z hracej plochy ostanú biliardové gule v pozícii na
otvorenie hry nalepené vzájomne na seba. Na hru č.9 sa môže použiť
namiesto trojuholníka k postaveniu gulí do východiskovej pozície kosoštvorec.
2.11 Hráč, ktorý začína hru
Určenie, ktorý hráč bude začínať hru, sa stanovuje rozohrou. Platí
zásada, že hráč, ktorý vyhrá rozohru určuje, či otvorí hru on, alebo prenechá
otvorenie hry protihráčovi. Každá biliardová hra sa začína strkom zo záhlavia.
2.12 Nábeh
Otvorenie hry hráča, až po jej ukončenie, sa nazýva nábeh. Začína sa
tým okamihom, keď hráč zahrá prvý strk a skončí posledným korektným
potopením gule.
V niektorých prípadoch, ktoré presne stanovia pravidlá danej hry /napríklad
push-out v hre č.9/, hráč môže právo svojho nábehu postúpiť protihráčovi.
2.13 Pozícia gulí
Pozíciu gulí vždy hodnotí rozhodca. Určenie, kde sa guľa nachádza, sa
stanovuje vertikálnym pohľadom zhora nadol. Postavenie gulí do pozície
/napríklad na zadný bod, alebo čiaru spojujúcu zadný bod zo stredom zadného
mantinelu/ sa stanovuje tak, že bod ktorým sa dotýka guľa hracej plochy, je
presne na stanovenom mieste.
2.14 Návrat biliardových gulí na stôl
V niektorých hrách sa biliardové gule vracajú na stôl v priebehu hry
a takéto gule sa označujú pojmom „guľa vrátená na stôl“.
7
2.15 Vrátenie gulí do pôvodnej pozície
Ak v priebehu hry dôjde nejakým spôsobom k porušeniu pozície, ktorá
vznikla strkom /napríklad hráč rukou, alebo telom neúmyselne posunie gule/,
je to faul a povinnosťou rozhodcu je navrátiť gule do pôvodnej pozície, čo
najpresnejšie ako je to možné.
2.16 Skok
Skok je biliardový strk, pri ktorom biela guľa prekoná prekážku jej
preskočením, napríklad biela guľa preskočí farebnú guľu.
Korektnosť správnosti tohto strku spočíva v jeho správnom vykonaní
a skutočnosti, či mal hráč zámer vykonať skok, alebo nie. Správne vykonaný
skok je strk tága zhora do bielej gule, jej následné preskočenie prekážky
a dopad na hraciu plochu.
Faulom je, ak sa pri skoku dotkne kostica tága bielej gule.
2.17 Strk na istotu
Hráč môže zahlásiť strk ako istotu, ak sa jedná o hru kde sa hlásia
jamky. Hráč nahlasuje skutočnosť, že zahráva istotu, pred strkom rozhodcovi.
Po odohraní strku na istotu, je na rade v hre protihráč.
Platí zásada, že pri zahrávaní istoty nezáleží na tom, či je potopená
nejaká guľa, ak je strk na istotu zahraný korektne /okrem hry č.10/.
2.18 Faul pri strku
Faulom pri strku je, keď sa tágo dotkne bielej gule kosticou. Táto
skutočnosť je posudzovaná rozhodcom najmä podľa charakteristického zvuku,
ktorý pri takomto strku vzniká.
8
3. Hra číslo 8
Hra č.8 sa hrá s 15 guľami a bielou guľou. Na to, aby hráč mohol potopiť
guľu č.8, musí najprv potopiť 7 gulí svojej skupiny. Potápanie gulí sa
nahlasuje.
3.1 Rozostavenie gulí
Gule sa musia postaviť do trojuholníka, pričom predná guľa je na zadnom
bode, guľa č.8 v strede a v zadných rohoch je plná a polovičná guľa.
3.2 Rozrazenie
Hráč, ktorý vyhrá rozohru, určí kto bude rozrážať.
Pre rozrazenie sa aplikujú nasledovné pravidlá :
- biela guľa musí byť hraná zo záhlavia.
- žiadna guľa sa nehlási a biela sa môže dotknúť ako prvej ľubovoľnej
gule.
- ak rozrážajúci potopí aspoň jednu farebnú guľu bez faulu, pokračuje
v hre a stôl je otvorený.
- ak nie je potopená ani jedna farebná guľa, musia sa najmenej štyri
farebné gule dotknúť mantinelov. Ak sa nesplní táto podmienka,
môže protihráč prevziať pozíciu a pokračovať v hre, alebo určiť nový
rozraz.
- ak je pri rozrazení potopená guľa č.8, môže rozrážajúci požiadať o jej
návrat na zadný bod a pokračovať, alebo určiť nový rozraz
- ak je pri rozrazení potopená guľa č.8 a zároveň biela guľa, môže
protihráč požiadať o jej návrat na zadný bod a pokračovať s bielou zo
záhlavia, alebo určiť nový rozraz.
- ak pri rozrazení vyskočí zo stola nejaká farebná guľa, je to faul,
vyskočené gule ostávajú mimo hru /okrem gule č.8, ktorá sa vracia na
stôl/ a protihráč môže akceptovať pozíciu a pokračovať v hre,
alebo pokračovať s bielou zo záhlavia.
- ak rozrážajúci urobí faul, ktorý nie je popísaný vyššie, protihráč
môže akceptovať pozíciu a pokračovať v hre, alebo pokračovať s bielou
zo záhlavia.
3.3 Otvorený stôl
Stôl je otvorený, ak nie sú pridelené skupiny gulí hráčom. Pokiaľ je stôl
otvorený, je dovolené hrať kombináciu a umiestniť plnú guľu pomocou
polovičnej a naopak. Takúto kombináciu nie je možné zahrať cez guľu č.8.
Keď je guľa č.8 tá guľa, do ktorej sa zahralo ako prvej a následne sa plná alebo
polovičná guľa umiestni do jamky, končí hráč týmto svoj nábeh. Všetky
umiestnené gule ostávajú v jamkách. Ten hráč, ktorý je potom na rade, si môže
vyberať skupinu gulí. Pri otvorenom stole zostávajú všetky nesprávne
umiestnené gule v jamkách. Po rozrazení je stôl vždy otvorený.
9
3.4 Pokračovanie hry
Ak hráč pri rozrážaní potopí minimálne jednu guľu, zostáva pri stole.
Pokračuje v hre pokiaľ sa mu darí potápať gule, nespraví faul, alebo hru
nevyhrá. Keď sa dopustí chyby alebo faulu, začína hru protihráč. Hra končí
keď bola guľa č.8 korektne umiestnená do jamky, alebo ak bola ukončená
z dôvodu vážneho porušenia pravidiel.
3.5 Hlásenie jamiek
Každá guľa musí byť nahlásená spolu s jamkou, kam ju hráč umiestňuje.
Guľa č.8 sa môže nahlásiť a hrať iba po tom, ako hráč potopí všetky gule svojej
skupiny. Hráč môže nahlásiť „istotu“, to znamená, že po jeho strku bude
pokračovať protihráč bez ohľadu na to, či bola nejaká guľa potopená, alebo nie.
3.6 Prehratie setu
Hráč prehrá set ak :
- faulom potopí čiernu guľu
- potopí čiernu guľu pred tým ako by mal
- potopí čiernu guľu do inej ako nahlásenej jamky
- čierna guľa vyskočí zo stola /toto pravidlo sa nevzťahuje na rozrážanie/
3.7 Fauly
Ak sa hráč dopustí faulu, je jeho hra ukončená a hrať bude ďalej jeho
protihráč. Ten má bielu guľu v ruke a môže si ju položiť kdekoľvek na hraciu
plochu stola /okrem faulu pri rozraze viď.3.2/.
3.8 Penalizácia
Pri nešportovom správaní rozhodca penalizuje hráča podľa nevhodnosti
jeho správania.
3.9 Patová situácia
Ak sa v hre objaví patová situácia, začne sa odznova a rozráža hráč,
ktorý rozrážal predošlú hru.
10
4. Hra číslo 9
Hra č.9 sa hrá s 9 očíslovanými guľami a bielou guľou. Hráč musí hrať na
gule vo vzostupnom číselnom poradí. Hráč, ktorý ako prvý potopí guľu
s číslom 9 bez faulu, vyhráva.
4.1 Rozostavanie gulí
Farebné gule sa postavia do tvaru kosoštvorca, pričom guľa č.1 je na
vrchole a leží na zadnom bode, guľa č.9 je v jeho strede. Ostatné gule sa môžu
postaviť rôzne. Všetky gule by mali ležať tak blízko seba, aby sa navzájom
dotýkali. Hra začína tým, že si hráč položí bielu guľu kdekoľvek v záhlaví
a vykoná rozstrel.
4.2 Rozrazenie
Hráč, ktorý vyhrá rozohru, určí kto bude rozrážať.
Pravidlá pre správne rozrazenie sú také isté, ako pre správne strky, okrem
prípadov :
- hráč musí trafiť bielou guľou ako prvú guľu č.1.
- ak je pri rozraze biela guľa potopená, alebo vyskočí zo stola, alebo pokiaľ nie
sú splnené podmienky správneho rozrazenia, je to faul a protihráč si môže
položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.
- ak pri rozrazení vyskočí zo stola ľubovoľná guľa, je to faul a protihráč si
môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola. Vyskočené a potopené
farebné gule sa do hry nevracajú /okrem gule č.9/.
- ak nie je potopená ani jedna farebná guľa, musia sa najmenej štyri farebné
gule dotknúť mantinelov. Ak sa nesplní táto podmienka, je to faul a protihráč
si môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.
4.2a Pravidlo troch gulí
V prípade, že sa chceme vyhnúť rozrazeniu „soft-break“, používa sa
nasledovné pravidlo (okrem vozíčkárov a dievčat) :
- najmenej 3 farebné gule musia splniť aspoň jednu z nasledovných
podmienok :
- guľa je potopená
- guľa prejde za hranicu záhlavia
Ak pri rozrazení nie sú splnené uvedené podmienky, nie je to faul, ale použijú
sa nasledovné pravidlá :
- ak je potopená guľa č.9, vyberie sa a položí na zadný bod
- protihráč môže prevziať pozíciu, alebo dať pokračovať hráčovi, ktorý
rozrážal
- ak sa protihráč rozhodol prevziať pozíciu, nemôže zahrať push-out
- ak protihráč dal pokračovať hráčovi, ktorý rozrážal, tento môže
zahrať push-out
11
4.3 Push-out
Ten hráč, ktorý je po rozrazení na rade, môže zahrať push-out, pričom sa
biela guľa nemusí dotknúť žiadnej gule ani mantinelu. Avšak ostatné pravidlá
pre fauly ostávajú nezmenené. Hráč musí push-out nahlásiť pred strkom,
inak sa strk považuje za normálny. Všetky gule potopené pomocou push-out
zostávajú v jamkách až na guľu č.9. Po správnom zahratí push-out môže
protihráč pokračovať, alebo prenechať pozíciu hráčovi, ktorý push-out
zahral. Ak sa neporuší žiadne pravidlo, nie je push-out faul. Nesprávny push-out
sa posúdi podľa druhu faulu, ktorý bol vykonaný.
4.4 Pokračovanie hry
Ak hráč pri rozrážaní potopí minimálne jednu guľu, pokračuje v hre, kým
sa mu darí umiestňovať gule do jamiek, nedopustí sa faulu, alebo hru nevyhrá.
Keď sa dopustí chyby alebo faulu, začína hru protihráč. Hra končí, keď bola guľa
č.9 korektne umiestnená do jamky, alebo ak bola ukončená z dôvodu vážneho
porušenia pravidiel.
4.5 Návrat gule č.9 do hry
Ak je guľa č.9 potopená faulom, alebo vyskočí zo stola, tak sa vráti do
hry. Položí sa na zadný bod stola. Žiadna iná guľa nemôže byť vrátená do hry.
4.6 Hra po faule
Ak sa hráč dopustí faulu, je jeho hra ukončená. Ak potopí pri faule guľu
do jamky, táto sa na stôl nevracia, s výnimkou gule č.9. Protihráč má po faule
bielu guľu v ruke a môže si ju položiť kdekoľvek na hraciu plochu stola. Ak sa
hráč dopustil viacerých faulov v jednom strku, počíta sa to za jeden faul.
4.7 Pravidlo troch faulov
Ak sa hráč dopustí troch faulov po sebe, automaticky prehráva set. Pri
nešportovom správaní rozhodca penalizuje hráča podľa nevhodnosti jeho
správania.
4.8 Patová situácia
Ak nastane v hre patová situácia, tak sa hra začína odznova a rozráža
hráč, ktorý rozrážal predchádzajúcu hru.
12
5. Hra číslo 10
Hra č.10 je hlásená hra. Hráč po rozstrele potápa gule podľa čísiel.
Pri strku sa hlási len jedna guľa, okrem rozrážania, kedy sa žiadna guľa
nehlási. Vyhráva hráč, ktorý nahlási a potopí guľu č.10, bez faulu. V prípade,
že hráč pri korektnom rozstrele potopí guľu č.10, táto sa vyberá na zadný bod
a hráč pokračuje v hre.
5.1 Rozostavanie gulí
Farebné gule sa postavia do malého trojuholníka, pričom guľa č.1 je na
vrchole a leží na zadnom bode, guľa č.10 je v jeho strede. Ostatné gule sa
môžu postaviť rôzne. Všetky gule by mali ležať tak blízko seba, aby sa
navzájom dotýkali. Hra začína tým, že si hráč položí bielu guľu kdekoľvek
v záhlaví a vykoná rozstrel.
5.2 Rozrazenie
Hráč, ktorý vyhrá rozohru, určí kto bude rozrážať.
Pravidlá pre správne rozrazenie sú také isté ako pre správne strky, okrem
prípadov :
- hráč musí trafiť bielou guľou ako prvú guľu č.1.
- ak pri rozraze biela guľa spadne do jamky, alebo vyskočí zo stola, alebo pokiaľ
nie sú splnené podmienky správneho rozrazenia, je to faul a protihráč si môže
položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.
- ak pri rozrazení vyskočí zo stola ľubovoľná guľa, je to faul a protihráč si
môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola. Vyskočené a potopené
farebné gule sa do hry nevracajú /okrem gule č.10/.
- ak nie je potopená ani jedna farebná guľa, musia sa najmenej štyri farebné
gule dotknúť mantinelov. Ak sa nesplní táto podmienka, je to faul a protihráč
si môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.
5.3 Push-out
Ten hráč, ktorý je po rozrazení na rade, môže zahrať push-out, pričom sa
biela guľa nemusí dotknúť žiadnej gule ani mantinelu. Avšak ostatné pravidlá
pre fauly ostávajú nezmenené. Hráč musí push-out nahlásiť pred strkom,
inak sa strk považuje za normálny. Všetky gule umiestnené pomocou push-out
zostávajú v jamkách, až na guľu č.10. Po správnom zahratí push-out môže
protihráč pokračovať, alebo prenechať pozíciu hráčovi, ktorý push-out
zahral. Ak sa neporuší žiadne pravidlo, nie je push-out faul. Nesprávny push-out
sa posúdi podľa druhu faulu, ktorý bol vykonaný.
5.4 Pokračovanie hry
Ak hráč pri rozrážaní potopí minimálne jednu guľu, pokračuje v hre, kým
sa mu darí umiestňovať gule do jamiek, nedopustí sa faulu, alebo hru nevyhrá.
Keď sa dopustí chyby alebo faulu, začína hru protihráč.
Hra končí keď bola guľa č.10 korektne umiestnená do jamky, alebo bola
ukončená z dôvodu vážneho porušenia pravidiel.
13
5.5 Korektný strk
Každý strk je potrebné hlásiť. Hlási sa len jedna guľa bez upresňovania
detailov /karamboláž, mantinely/. Biela guľa sa musí dotknúť ako prvej farebnej
gule s najnižším číslom na stole.
Gule, ktoré sú potopené okrem hlásenej pri korektnom strku, zostávajú
v stole /okrem gule č.10/.
5.6 Istota
Hráč, ktorý je na rade, môže ohlásiť pred strkom „istota“. Po takomto
strku je na rade súper.
Ak však hráč zahrá „istotu“ tak, že potopí nejakú guľu, súper môže prevziať
pozíciu, alebo dať pokračovať hráčovi, ktorý „istotu“ hral.
5.7 Nesprávne potopené gule
Ak hráč hlásenú guľu potopí do nesprávnej jamky, alebo nepotopí
hlásenú a súčasne potopí inú guľu, jeho nábeh je ukončený a súper môže
prevziať pozíciu, alebo dať pokračovať hráčovi, ktorý strk hral.
5.8 Návrat gule č.10 do hry
Ak je guľa č.10 potopená faulom, počas push-out, pri rozrazení, do
nesprávnej jamky, alebo vyskočí zo stola, tak sa vráti do hry. Položí sa na
zadný bod stola. Žiadna iná guľa nemôže byť opäť vrátená do hry.
5.9 Hra po faule
Ak sa hráč dopustí faulu, je jeho hra ukončená. Ak potopí pri faule guľu
do jamky, táto sa na stôl nevracia, s výnimkou gule č.10. Protihráč má po faule
bielu guľu v ruke a môže si ju položiť kdekoľvek na hraciu plochu stola. Ak sa
hráč dopustil viacerých faulov v jednom strku, počíta sa to za jeden faul.
5.10 Pravidlo troch faulov
Ak sa hráč dopustí troch faulov po sebe, automaticky prehráva set. Pri
nešportovom správaní rozhodca penalizuje hráča podľa nevhodnosti jeho
správania.
5.11 Patová situácia
Ak nastane v hre patová situácia, hra sa začína odznova a rozráža hráč,
ktorý rozrážal predchádzajúcu hru.
14
6. Hra 14/1
Hra 14/1 je hra hlásená. Hráč je povinný nahlasovať guľu, ktorú hrá a
tiež jamku, do ktorej potápa guľu. Za každú správne potopenú guľu dostane
hráč jeden bod a smie hrať dovtedy, pokiaľ sa mu darí umiestňovať gule, alebo
kým nespraví faul. Hráč môže potopiť do jamiek 14 gulí, ale skôr ako potopí
ďalšiu guľu, postaví sa nový trojuholník bez prednej gule. Hráč, ktorý získa ako
prvý predpísaný počet bodov, vyhráva zápas.
6.1 Hra
Pri rozrážaní je postavených do trojuholníka 15 gulí, pričom prvá guľa
stojí na zadnom bode. V priebehu hry sa predná guľa do trojuholníku nedáva
a zadný bod ostáva po postavení gulí voľný.
6.2 Rozrazenie
Hráči vykonajú rozohru, aby sa určilo kto bude rozrážať.
Rozrážajúci hráč musí buď nahlásiť guľu a jamku do ktorej ju potopí, alebo
bielu a dve farebné gule zahrať na mantinel.
Ak sa toto hráčovi nepodarí, jedná sa o faul pri rozrážaní. Každý faul pri
rozrážaní znamená odrátanie 2 bodov zo skóre hráča. Potom má protihráč
možnosť pozíciu gulí prijať, alebo súperovi nechať rozrazenie zopakovať.
Táto možnosť trvá tak dlho, pokiaľ sa hráčovi nepodarí rozraziť správne, alebo
kým protihráč pozíciu neprijme.
6.3 Pokračovanie hry
Hráč ostáva pri stole tak dlho, pokiaľ sa mu darí korektne potápať gule,
alebo pokiaľ nevyhrá hru dosiahnutím potrebného počtu bodov.
6.4 Hlásenie jamiek
Guľa, ktorú hráč hrá a jamka do ktorej ju potápa, sa musí nahlásiť. Hráč
môže v priebehu hry nahlásiť „istotu“, to znamená že po odohratí bude hrať
jeho protihráč.
6.5 Návrat gulí na stôl
Všetky gule, ktoré sú potopené s faulom, počas hrania istoty, alebo
iným spôsobom, ktorý porušuje pravidlá, sa do hry vracajú.
Ak má hráč vylepšenie pozície bielej v záhlaví a všetky farebné gule sa
nachádzajú v záhlaví, položí sa na zadný bod tá guľa, ktorá bola najbližšie k
hranici záhlavia. Ak ležia 2 farebné v rovnakej vzdialenosti od hranice záhlavia,
môže si hráč vybrať, ktorú farebnú guľu chce postaviť na zadný bod.
15
6.6 Bodovanie
Každá správne umiestnená guľa do jamky znamená pre hráča jeden bod.
Každá dodatočná guľa potopená pri takomto strku znamená 1 bod naviac.
6.7 Faul
Ak sa hráč dopustí faulu, z jeho skóre sa odpočítava 1 bod. Ak sa
dopustí hráč faulu a pritom potopí guľu, táto sa nepočíta a vracia sa na zadný
bod. Biela guľa zostáva po faule v pozícii.
Ak je pri faule potopená aj biela guľa, táto sa vracia na stôl ako guľa v ruke
a je možné ju hrať kdekoľvek zo záhlavia na farebné gule nachádzajúce sa
mimo záhlavia /viď 6.5./.
Ak sa hráč v priebehu hry dotkne ľubovoľnej gule, uplatňuje sa pravidlo 7.6
Dotyk gule.
6.8 Faul pri rozrážaní
Faul pri rozrážaní sa penalizuje odpočítaním dvoch bodov.
Ak sa súčasne s faulom pri rozrážaní vyskytne aj iný bežný faul, počíta sa ako
faul pri rozrážaní.
Do trojfaulového trestu sa faul pri rozrážaní neráta.
6.9 Tri fauly po sebe
Ak sa hráč dopustí tretieho faulu po sebe, odpočíta sa mu jeden bod za
faul a 15 bodov ako penalizácia. Po treťom faule sa opäť postaví trojuholník so
všetkými 15 guľami a hru začína hráč, ktorý sa dopustil troch faulov. Začína
podľa zásad rozrážania v hre 14/1.
Pri nešportovom správaní rozhodca penalizuje hráča podľa nevhodnosti
jeho správania.
6.10 Patová situácia
Ak sa v hre objaví patová situácia, hráči určia kto bude začínať hru podľa
zásad otvárania biliardovej hry. Hráč, ktorý vyhrá rozohru určí, kto bude hrať
prvý strk.
16
6.11 Osobitné prípady v hre
Ak biela, alebo 15.guľa prekáža v opätovnom postavení gulí, tak sa na
jednotlivé prípady používajú osobitné pravidlá :
15.guľa potopená, biela leží na stole :
Trojuholník sa rozostaví kompletne, biela zostane v pozícii.
15.guľa potopená, biela bráni rozostaveniu :
Trojuholník sa rozostaví kompletne, biela sa hrá zo záhlavia.
15.guľa bráni rozostaveniu, biela leží na stole :
15.guľa sa položí na predný bod, biela ostane v pozícii.
15.guľa bráni rozostaveniu, biela leží na prednom bode :
15.guľa sa položí na stredný bod, biela ostane v pozícii.
17
Biela a 15.guľa bránia rozostaveniu :
Trojuholník sa rozostaví kompletne, biela sa hrá hocikde zo záhlavia.
Biela bráni rozostaveniu, 15.guľa neleží v záhlaví :
Biela sa hrá hocikde zo záhlavia, 15.guľa ostane v pozícii.
Biela bráni rozostaveniu, 15.guľa leží v záhlaví :
Biela sa položí na predný bod a môže sa hrať v hociktorom smere, 15.guľa
zostane v pozícii.
Biela bráni rozostaveniu, 15. guľa leží na prednom bode :
Biela sa položí na stredový bod, 15.guľa ostane v pozícii.


18
7. Fauly v biliardovej hre
Nasledujúce situácie sú fauly, ktoré sú zahrnuté v špecifických
pravidlách hry. Ak sa pri strku objaví viac faulov počíta sa iba ten
najzávažnejší. Ak sa faul neoznámi pred ďalším strkom, tak sa
posudzuje akoby sa nestal.
7.1 Biela guľa spadne do jamky, alebo vypadne zo stola
Ak sa biela guľa potopí do jamky, alebo vypadne zo stola, je to faul.
7.2 Ako prvej gule sa biela guľa dotkne gule inej skupiny
V hrách v ktorých je potrebné zasiahnuť konkrétnu guľu, alebo
gule určitej skupiny, je za faul počítané, ak biela guľa ako prvú zasiahne
nejakú inú guľu.
7.3 Ani jedna guľa sa nedotkne mantinelu
Ak po strku nie je potopená žiadna guľa, tak sa musí po trafení
správnej gule následne aspoň jedna z gulí na stole dotknúť mantinelu.
V opačnom prípade je to faul.
7.4 Dotyk s podlahou
Ak sa hráč pri strku nedotýka aspoň jednou nohou podlahy, je to
faul.
7.5 Vypadnutie gule zo stola
Akékoľvek vyskočenie gule zo stola je faul.
7.6 Dotyk gule
Faulom je dotyk, pohyb, alebo zmena dráhy ľubovoľnej farebnej
gule, s výnimkou normálneho kontaktu medzi guľami počas strku.
Faulom je dotyk, pohyb, alebo zmena dráhy bielej gule, s výnimkou hry
z ruky, alebo normálneho kontaktu medzi guľami počas strku.
Hráč je zodpovedný za vybavenie, ktoré používa pri stole a ktoré môže
vyvolať takýto faul - ako je krieda, pomocné tágo, oblečenie, vlasy, časti
vlastného tela a tiež biela guľa, pokiaľ hrá z ruky.
Ak je takýto faul neúmyselný jedná sa o bežný faul, inak je to 7.16
Nešportové správanie.
19
7.7 Dvojdotyk / spiace gule
Ak sa tágo dotkne gule v jednom strku gule viac ako jedenkrát, je
strk považovaný za faul. Ak je biela guľa blízko farebnej gule, ale
nedotýka sa jej a pri strku v momente kontaktu bielej gule s farebnou sa
tágo stále dotýka bielej gule je tento strk považovaný za faul.
Ak je biela veľmi blízko farebnej a hráč jemne bielou kontaktuje túto
farebnú, predpokladá sa, že nedošlo k porušeniu tohto pravidla, aj keď sa
tágo pravdepodobne dotýkalo bielej počas kontaktu s farebnou.
Pokiaľ je však biela v kontakte s farebnou pred strkom /spiace gule/, je
povolené hrať naplno, alebo čiastočne do tejto gule /s podmienkou, že
táto farebná je legálnym cieľom v rámci pravidiel danej hry/.
Pokiaľ sa takáto farebná rozbehne v dôsledku tohto strku, je chápaná ako
kontaktovaná bielou guľou /aj keď je povolené hrať do dotýkajúcej sa,
alebo spiacej guli, musí sa dbať na to, aby nedošlo k porušeniu pravidiel
z prvého odstavca, pokiaľ sa v blízkosti nachádzajú ďalšie gule/.
Predpokladá sa, že biela nie je v kontakte s žiadnou inou guľou, pokiaľ to
neuznal rozhodca, alebo súper. Je na zodpovednosti hráča, aby si takéto
uznanie pred strkom vyžiadal.
Hranie od spiacej gule nespĺňa podmienku zásahu tejto gule,
pokiaľ to nie je uvedené v pravidlách pre konkrétnu disciplínu.
7.8 Prestrk
Faulom je, pokiaľ kontakt hlavičky tága s bielou guľou trvá dlhšie
ako pri normálnych strkoch.
7.9 Hráč hrá v čase, keď sa pohybujú gule
Faulom je vykonať strk, pokiaľ sú v pohybe nejaké gule.
7.10 Zlé položenie bielej gule
Keď je biela guľa v ruke a pravidlá povoľujú umiestniť ju iba do
záhlavia /napr. pri hre 14/1/ a hráč ju umiestni pred záhlavie, je to faul.
V tomto prípade však hráč môže požiadať rozhodcu o odpustenie.
7.11 Zlá hra zo záhlavia
Ak pravidlá umožňujú položiť bielu guľu len do záhlavia a guľa,
ktorá bude ako prvá zasiahnutá bielou guľou je taktiež v záhlaví, tak
strk je považovaný za faul. Ak hráč zahrá takýto strk úmyselne, je strk
považovaný za nešportové správanie.
7.12 Tágo položené na stole
Ak hráč použije tágo na vymeriavanie strku bez toho aby ho držal v
ruke, je to faul.
20
7.13 Hráč hrá, keď nie je na rade
Faulom je, ak hráč nehrá keď je na rade a môže to byť
považované ako nešportové správanie.
7.14 Tri fauly za sebou
Ak hráč v hre, v ktorej to pravidlá zakazujú, vykoná 3 strky s
faulom v rade za sebou, znamená to stratu setu. V hrách, ktoré sa hrajú
na sety, sa musia tieto fauly odohrať v jednom sete v troch po sebe
nasledujúcich strkoch. Rozhodca je povinný upozorniť hráča, ktorý
s dvomi faulami prichádza ku stolu, že sa dopustil dvoch faulov. Ak tak
nevykoná, možný tretí faul sa bude počítať len ako druhý v poradí. Ak
hrajú hráči hru bez rozhodcu, tak upozornenie o vykonaní druhého faulu
je povinný vykonať protihráč.
7.15 Pomalá hra
Keď hráč podľa mienky rozhodcu /pri hre bez rozhodcu, protihráča/
zdržiava hru neustálou pomalou hrou, môže rozhodca hráča upozorniť,
že hrá pomaly a určiť limit s maximálnou dĺžkou 45 sekúnd na jeden strk.
Tento limit platí pre obidvoch hráčov. Ak hráč tento časový limit prekročí,
je to faul. Ak je to potrebné, môže byť riadiacimi funkcionármi turnaja
ustanovená povinnosť začať určitý zápas s meraním časového limitu hry
hráčov.
7.16 Nešportové správanie
Nešportové správanie je činnosť, ktorá odporuje pravidlám fair
play, ruší protihráča, alebo divákov. Rozhodca má právo s varovaním, aj
bez neho, vyhlásiť nešportové správanie za faul a môže tiež požadovať
a uplatniť väčšiu penalizáciu, ako je odobratie setu a tiež diskvalifikáciu.
Táto právomoc pri nešportovom správaní hráča platí tiež pre funkcionárov
turnaja.
21
8. Pravidlá biliardovej hry pre hráčov na
invalidnom vozíku
8.1 Určenie pravidla, kto patrí do kategórie hráčov na
invalidnom vozíku
V zásade do tejto kategórii patria postihnutia, ako je paraplégia,
quadriplégia, amputácia a podobné postihnutia.
Každý hráč s postihnutím musí mať lekárske potvrdenie, ktoré
určuje mieru jeho postihu.
8.2 Porušenia pravidiel považované za faul
- hráč musí pri hraní biliardovej hry na invalidnom vozíku sedieť. /musí sa
dotýkať aspoň jedným stehnom vozíka/.
Ak hráč používa podložku, tak táto podložka musí pokrývať celú plochu
sedacej časti invalidného vozíka. Pri použití podložky sa podložka nesmie
v priebehu hry poskladať tak, aby zlepšila pozíciu hráča. Toto platí aj pre
stúpačky na nohy. Hráč pri biliardovej hre nemôže na invalidnom vozíku
sedieť na operadle, alebo na opierkach pre ruky. Bod, v ktorom
spočívajú hráčove lakte, nesmie byť vyššie ako 68,5 cm od podlahy.
- hráč sa nesmie dotýkať podlahy nohami pri hraní. Hráči sa nemôžu pri
hraní podopierať žiadnou časťou tela o stôl.
- hráči majú povolené používať pomôcky, ako napríklad predĺženie tága,
špeciálne mostíky a podobne. Hráčom nie je dovolené pomáhať pri strkoch
/avšak druhá osoba môže držať mostík, ale nesmie sa dotýkať hráčovho
tága/.
Ak hráč potrebuje pomôcť pri pohybe okolo stola, tak mu môže
druhá osoba pomôcť, avšak nemôže držať vozík pri strku.
8.3 Požiadavky pre invalidný vozík
Invalidný vozík nemôže byť pri hre použitý v stojacej polohe.
Hráčov invalidný vozík by mal byť vždy čistý a v dobrom technickom
stave.
22
PRÍLOHA A
Administratívne ustanovenia biliardovej hry
Tieto ustanoveniu sú záväzné pravidlá na správanie sa hráčov
v priebehu hry a celého turnaja. Určujú oblečenie a ostatné skutočnosti,
ktoré nie sú jasne uvedené v „Základných pravidlách biliardovej hry“, ale
patria k biliardovej hre a je nutné ich stanoviť osobitným, alebo
individuálnym pravidlom.
Niektoré stanovené zásady a organizačné opatrenia sa môžu
zmeniť v rámci turnaja, poprípade z turnaja na turnaj. Jedná sa napríklad
o počet víťazných setov na ktoré sa v zápase hrá, alebo o pravidlo, kto
bude ako prvý rozrážať pri jednotlivých setoch.
Vedenie turnaja má právo stanoviť organizačné a hráčske zásady, ale tieto
nikdy nemôžu mať takú prioritu, ako „Základné pravidlá biliardovej hry“.
„Základné pravidlá“ sú vždy prioritné.
A.1 Výnimky z pravidiel
Ak vznikne situácia, že je nutné upraviť, alebo zmeniť niektoré
pravidlo biliardovej hry, má to právo vykonať len ten, kto „Základné
pravidlá“ schválil. V rámci Slovenskej republiky to prináleží SBiZ.
Ak k takejto skutočnosti dôjde je SBiZ prostredníctvom svojho Výkonného
výboru, alebo povereného funkcionára povinný hráčom včas danú
skutočnosť oznámiť /v zásade sa tak deje pri schvaľovaní Súťažného
poriadku pre ligovú súťaž, alebo pri hráčskom mítingu na otvorení
turnaja/.
A.2 Oblečenie hráčov
Odev každého hráča musí byť vždy čistý a v dobrom stave.
O skutočnosti, aký má byť stanovený odev hráčov informuje organizátor
súťaže, alebo turnaja vždy v dostatočnom časovom predstihu. V zásade sa
tak deje určením „Dress Code“ ktorý má stanovené presné zásady, čo
môže mať hráč oblečené a čo je zakázané nosiť.
Ak si hráč nie je istý správnosťou svojho odevu je povinný overiť si túto
skutočnosť u vedenia turnaja, alebo organizátora súťaže. Vedenie turnaja
má posledné slovo v určení správnosti odevu. V odôvodnených prípadoch
môže vedenie turnaja, alebo organizátor hráča vylúčiť z turnaja pre
nesprávnosť odevu. Hráč môže byť vylúčený z hry, poprípade
diskvalifikovaný tiež pri využívaní cudzieho oblečenia, alebo označenia, ak
pred zápasom nepodal vedeniu turnaja, alebo organizátorovi súťaže
žiadne oznámenie o tejto skutočnosti a nedostal výslovný súhlas, že tak
môže byť oblečený.
23
A.2.1 Muži
Muži sú povinní nosiť košeľu, polokošeľu, tričko alebo polotričko,
vždy s golierom. Tričko alebo polotričko musí byť zakasané a v dobrom
stave. Tričká a polotričká sú povolené aj s krátkym rukávom nesmú byť
však bez rukávov /myslí sa tým tričko, ukončené hore na ramene/.
Nohavice musia byt čisté a v dobrom stave. Musia byť tmavej
farby. Džínsy akejkoľvek farby nie sú povolené, avšak nohavice môžu mať
džínsový dizajn.
Topánky musia byt kožené, elegantné, v dobrom stave a ladiť
s oblečením. Sandále a šľapky nie sú pri biliardovej hre dovolené. Čierne
kožené športové topánky sú povolené avšak vedenie turnaja ich môže
zakázať.
A.2.2 Ženy
Ženy sú povinné nosiť košeľu, polokošeľu, elegantný top, šaty,
tričko alebo polotričko. Tričká bez rukávov nie sú povolené.
Nohavice musia byt čisté a v dobrom stave. Musia byť tmavej
farby. Džínsy akejkoľvek farby nie sú povolené, avšak nohavice môžu mať
džínsový dizajn. Hráčky môžu nosiť šaty avšak im musia zakrývať kolená.
Topánky hráčok musia byt kožené, elegantné, v dobrom stave
a ladiť s oblečením. Sandále a šľapky nie sú pri biliardovej hre dovolené.
Čierne kožené športové topánky sú povolené, avšak vedenie turnaja ich
môže zakázať.
A.3 Postavenie gulí k začatiu hry
Biliardovému stolu sa hovorí, že „je prázdny“, v situácii keď sa
pripravuje hra a biliardové gule nie sú na hracej ploche.
K postaveniu gulí do stanovenej pozície na začatie jednotlivých
biliardových hier sa používa trojuholník. Trojuholníkom sa dosahuje rýchle
a presné postavenie gulí do východiskovej pozície.
Povinnosť použiť na postavenie gulí do východiskovej pozície trojuholník,
alebo postaviť gule bez jeho pomoci môže stanoviť vedenie turnaja, alebo
organizátor hry. Pri hre s rozhodcom nesmú hráči nikdy sami stavať gule
do východiskovej pozície.
Pri hre bez rozhodcu stavia gule k otvoreniu hry protihráč, ale hráči sa
môžu tiež dohodnúť, že si budú stavať gule sami. Ak sa takto nedohodnú
platí zásada, že gule stavia protihráč. Pri hre bez rozhodcu a stavaní gulí
protihráčom platí zásada, že biliardová hra sa riadi pravidlami fair play.
Najmä nie je dovolené protihráča opakovane bezdôvodne nútiť opravovať
postavenie gulí pod zámienkou, že sú zle postavené.
24
A.4 Rozhodca v biliardovej hre
V biliardovej hre platí zásada, že o správnosti hry vždy niekto
rozhoduje. Vedenie turnaja, alebo organizátor súťaže vždy určuje
hlavného rozhodcu, ktorý môže byť doplnený spoločnými rozhodcami. Títo
rozhodujú o správnosti hry na určenom počte stolov. Ak to vyžaduje
situácia môže byť /aj vtedy, že rozhoduje hlavný rozhodca sám, alebo
spolu so spoločnými rozhodcami/ postavený aj rozhodca k jednotlivému
stolu /napríklad ak je potreba merať hráčom čas na strk/.
V prípade, že k biliardovému stolu nie je pridelený konkrétny
rozhodca, sú hráči povinní sami dávať pozor na dodržiavanie pravidiel hry.
Platí zásada, že protihráč vykonáva všetky povinnosti rozhodcu. Ak hráč,
ktorý je v nábehu dospeje k názoru, že jeho protihráč nemôže
o nasledujúcom strku rozhodnúť jednoznačne správne, tak požiada
spoločného, alebo hlavného rozhodcu, aby nasledujúci strk sledoval.
Protihráč v úlohe rozhodcu môže tak isto požiadať rozhodcu o pomoc pri
rozhodovaní, ak má pocit, že nasledujúci strk je sporný a mohlo by sa
stať, že ho neposúdi správne.
Pri rozhodovaní protihráčom platí zásada, že hráč, ktorý posudzuje
hru nemôže posudzovať sám nešportové správanie hráča, ktorý je v
nábehu a na základe tohto prijímať závery /napríklad protihráča potrestať
odňatím setu, alebo diskvalifikáciou/.
V tomto prípade rozhodne o situácii hlavný, alebo spoločný rozhodca
na základe zistených poznatkov. K tomu je rozhodca oprávnený zisťovať
situáciu kladením otázok hráčom, divákom, využiť videozáznam, alebo
požiadať o ukážku opakovania strku, či vzniku spornej situácie. Ak je
rozhodca povinný vykonať rozhodnutie v situácii v ktorej sa nedá použiť
na overenie správnosti objektívny dôkaz a tvrdenia hráčov o situácii si
odporujú, situácia sa hodnotí, akoby k porušeniu pravidiel nedošlo.
A.5 Riešenie nešportového správania
Rozhodca má pri prijímaní rozhodnutí zodpovednosť za ich
správnosť. Nakoľko sa pri hre môže vyskytnúť celá rada situácií a prejavy
nešportového správania sú osobité, rozhodca prijíma závery podľa svojho
najlepšieho vedomia a svedomia. Hráči musia byť o osobitých okolnostiach
daného turnaja, alebo hry informovaní pred otvorením hry na mítingu
hráčov. Na tomto poučení sú hráči tiež upozornení na špecifické
podmienky, ktoré môžu byť považované na danej akcii ako nešportové
správanie.
25
A.6 Protest proti rozhodovaniu
Ak hráč dospeje k názoru, že rozhodnutie, ktoré sa týka jeho hry,
alebo hry protihráča je nesprávne, prvá osoba, ktorú kontaktuje je
rozhodca.
Až po riešení situácie hráča rozhodcom môže hráč, ktorý má názor,
že situácia nebola posúdená správne, kontaktovať hlavného rozhodcu a po
jeho rozhodnutí aj vedenie turnaja.
Vedenie turnaja, alebo akcie môže vopred oznámiť, že podanie
protestu sa spája so zložením určenej finančnej zábezpeky, ktorá
prepadne v prospech turnaja v prípade, že hráč protestoval neoprávnene.
A.7 Pokyny pre rozhodcov
Rozhodca je povinný sledovať dodržiavanie pravidiel hry,
naplňovanie princípov fair play, hlásenie faulov a dbať tiež na plnenie
všetkých aspektov pravidiel. Rozhodca je povinný zastaviť hru ak
nezodpovedá zásadám fair play. Hru tiež rozhodca zastavuje, ak sa hráč
dopustí priestupku, alebo porušenia pravidiel a stanovených zásad.
Rozhodca oznamuje fauly a iné špecifické situácie, ktoré sa vyskytnú
počas hry. Je povinný odpovedať na všetky otázky hráčov súvisacie
s pravidlami, ako napríklad počet faulov, ktorých sa dopustili a
podobne.
Rozhodca nemôže dávať rady a odporučenia, ktoré nie sú
v pravidlách. Môže však pomôcť hráčovi podaním a následným
odstránením mostíka. Ak je potrebné pri strku posunúť osvetlenie, tak
rozhodca tento úkon vykoná.
Ak je v hre uplatňované 3-faulové pravidlo, rozhodca je povinný oznámiť
hráčovi pri príchode k strku, že sa už dopustil dvoch faulov v strkoch
po sebe.
A.8 Povinnosti rozhodcov
Rozhodca je povinný odpovedať hráčovi na všetky otázky
týkajúce sa hry. Napríklad či je guľa nalepená, či guľa leží
v trojuholníkovom poli, alebo záhlaví, aký je priebežný stav hry, koľko
bodov hráčovi ešte chýba k víťazstvu, či hrá protihráč istotu, či sa dopustil
faulu, aké pravidlo bolo v hre porušené a podobne.
Pokiaľ hráč potrebuje vysvetlenie niektorého pravidla, rozhodca ho
ozrejmí hráčovi podľa svojich znalostí. Ak v takejto situácii príde
k chybnému rozhodnutiu, nie je hráč chránený proti porušeniu pravidiel
v prípade, že sa rozhodca zmýlil.
Rozhodca nemôže v žiadnom prípade vyslovovať svoju subjektívnu
mienku, ako napríklad, či je možné strk zahrať, či je táto kombinácia
možná, či je biliardové plátno na stole rýchle, alebo pomalé a podobne.
Rozhodca je povinný rozhodovať pokojne, spravodlivo a za
každých okolností zostať úplne neutrálny.
26
A.9 Hra č.8, chyba po otvorení hry
Ak už boli vybraté skupiny gulí a hráč, ktorý je v nábehu omylom
zahrá a potopí guľu protihráčovej skupiny, je to faul. Tento faul je
povinný rozhodca nahlásiť pred tým, ako hráč vykoná ďalší strk.
A.10 Návrat gulí do pôvodnej pozície
Gule, ktoré sa vracajú do hry na pôvodnú pozíciu stavia na hraciu
plochu vždy rozhodca. Hráčom pri hre s rozhodcom, je zakázané sa
v akomkoľvek prípade chytať gulí s výnimkou vylepšenia pozície bielej na
hracej ploche po faule protihráča.
Ak si rozhodca nie je istý, že postaví gule presne do pozície v ktorej sa
nachádzali pred strkom, je možné aby sa o pôvodnom postavení poradil
s hráčmi.
Hráč má právo upozorniť rozhodcu, že gule sa nevrátili presne do
pôvodnej pozície. Rozhodca v tom prípade konzultuje situáciu aj
s protihráčom. Pokiaľ sa rozhodca s hráčom zhodnú, že gule sú v pôvodnej
pozícii, nie je možné aby druhý hráč opakovane spochybňoval postavenie
gulí. Jeho protest bude posudzovaný ako nešportové správanie.
A.11 Akceptovanie oblečenia a výbavy
Ak bol turnaj už začatý, nemôže si hráč overovať správnosť svojho
oblečenia a výbavy u vedúceho turnaja. Túto skutočnosť je potrebné
overiť si vždy pred otvorením turnaja.
A.12 Vyberanie gulí z jamiek
Vyberanie gulí z jamiek je pri hre z rozhodcom povolené len
rozhodcovi. Ak hra prebieha so spoločným rozhodcom vyberajú gule
z jamiek hráči.
A.13 Time-out
Vedúci turnaja, alebo organizátor akcie môže stanoviť, či hra bude
hraná s povolením time-out /prerušenia hry na základe priania hráča/,
alebo time-out povolený nebude.
V zásade platí pravidlo, že pokiaľ je time-out povolený môže si ho hráč
vybrať po odohraní 9 hier v hre č.8 a 13 hier v hre č.9. V hrách hraných
na menej setov, nie je time-out povolený.
Trvanie time-out nesmie prekročiť 5 minút. V tomto čase je hráč, ktorý
nemá time-out, povinný zotrvať na svojom mieste ako pri normálnom
priebehu hry. /SBiZ určil zásadu, že v súťažiach v Slovenskej republike
môže vedenie turnaja povoliť vzdialenie sa oboch hráčov v priebehu
time-out, nie však na dlhšiu dobu ako 5 minút/.
Time-out si môže hráč vybrať len medzi jednotlivými setmi a to tak, že
nesmie akýmkoľvek spôsobom narušiť protihráčovu hru.
27
V hre 14/1 si môže hráč i protihráč zobrať time-out len po ukrytí 14 gulí
a pred začatím nábehu. Vedenie turnaja stanovuje časový limit, po ktorom
si môžu hráči tento time out zobrať.
Ak má hráč zdravotné problémy a oznámi túto skutočnosť pred otvorením
turnaja organizátorovi, môže vedenie turnaja pre hráča stanoviť aj
osobitný limit pre time-out.
A.14 Začatie hry
O tom, kto bude začínať prvý set v zápase rozhoduje vždy víťaz
rozohry.
Vedenie turnaja má právo stanoviť ako bude vykonávané začatie setov
v priebehu zápasu. Platí zásada, že je možné stanoviť právo rozrážať
víťazovi predošlého setu, alebo sa hráči budú pravidelne v rozrážaní
striedať.
Vedenie turnaja môže stanoviť aj iné zásady pre začínanie setov
v priebehu zápasov /napríklad, že hráči sa budú v rozraze striedať po
troch setoch a podobne/.
A.15 Kosoštvorec pre hru č.9
Gule sa v hre č.9 stavajú do kosoštvorca pri dodržaní zásady, že
prvá guľa je vždy jednotka a v strede je guľa č.9. Na postavení ostatných
gulí nezáleží.
Ak je hra hraná bez rozhodcu, alebo so spoločným rozhodcom
a stavajú si gule hráči sami, sú povinní dodržiavať zásady fair play. Ak
hráč dospeje k záveru, že protihráč, ktorý si stavia gule sám, si ich stavia
úmyselne vo svoj prospech, má právo oboznámiť o tejto skutočnosti
spoločného, alebo hlavného rozhodcu.
Ak rozhodca rozhodne, že hráč si postavil gule vo svoj prospech, dá
mu oficiálne varovanie, aby to v ďalšom priebehu hry neopakoval. Po
druhom takomto varovaní bude hráč potrestaný za nešportové správanie.
A.16 Otvárací strk v hre
Vedenie turnaja môže stanoviť špecifické podmienky správnosti
vykonania otváracieho strku /napríklad, že mantinelu sa po prvom rozraze
musia dotknúť minimálne 3 gule, alebo v inej hre iné pravidlo/.
A.17 Nesprávny pohyb gule pri otváracom strku
Môže sa stať, že hráč sa pokúsi pri otváracom strku zmeniť normálny
priamy smer bielej gule. Tento spôsob hry je zakázaný a je považovaný
za nešportové správanie.
Hráč sa pri otváracom strku /ani v ďalšom priebehu hry/ nesmie
dotknúť bielej gule inak, ako špičkou tága. Po tomto dotyku musí
nasledovať pohyb bielej gule smerom dopredu.
28
A.18 Hra s meraním časového limitu na strk
O meranie časového limitu na vykonanie strku môže žiadať každý
hráč v zápase počas celého turnaja. Žiada vždy rozhodcu, ktorý prenesie
jeho žiadosť na vedenie turnaja.
Vedúci turnaja, alebo organizátor akcie rozhodne, či je žiadosť na takúto
hru oprávnená, alebo nie.
Ak je žiadosť hráča oprávnená /prípadne ak vedenie turnaja pozná hráčov,
tak môže určiť takúto hru vopred/, je stanovený k biliardovému stolu
oficiálny časomerač.
Pri meraní časového limitu má hráč na strk 35 sekúnd a po
upozornení ďalších 10 sekúnd. Teda musí vykonať strk v limite 45
sekúnd. V jednom sete má hráč právo pri meraní časového limitu pri
jednom strku požiadať o 25 sekundový extra čas.
Začiatok merania času začína po zastavení pohybu všetkých biliardových
gulí na hracej ploche.
Začatie strku po stanovenom časovom limite je považované za faul.
A.19 Neskorý príchod k otvoreniu hry
Hráč je povinný byť pripravený k začatiu hry v stanovenom čase.
Ak sa hráč nedostaví ku stolu do 15 minút od stanoveného limitu
prehráva zápas.
Vedenie turnaja môže stanoviť rôzne kritéria pre časové varovania
oneskoreného príchodu /napríklad vyhlasovanie hráča 3 krát po 5 minút/.
Platí však zásada 15 minút a dosť.
A.20 Prerušenie hry rozhodcom
Rozhodca môže hru prerušiť ak dospeje k názoru, že hra je rušená
z okolia /napríklad divákom, alebo hráčom z iného stola/. Rušenie môže
byť fyzické alebo verbálne.
A.21 Kaučovanie
Hráč môže v priebehu zápasu dostávať rady od trénera.
Vedenie turnaja, alebo organizátor akcie určí akým spôsobom a v akom
rozsahu môže kontakt medzi hráčom a trénerom prebiehať /môže sa tak
stať napríklad v priebehu time-out/. Trénerovi je však zakázané
približovať sa k biliardovému stolu v priebehu zápasu.
Ak rozhodca dospeje k názoru, že tréner svojim vystupovaním, alebo
správaním narušuje priebeh zápasu môže kontakt medzi hráčom a
trénerom zakázať.
29
A.22 Presunutie hry na iný stôl
V priebehu zápasu môže nastať situácia, že stôl sa stane
nespôsobilý pre hru /napríklad pre roztrhnutie biliardového plátna,
odlepenie sa mantinelu a podobne/.
V takomto prípade môže rozhodca rozhodnúť o presunutie hry na iný
biliardový stôl.
A.23 Správanie sa protihráča pri nábehu
Ak hráč uskutočňuje nábeh, je jeho protihráč povinný sedieť na
vyhradenom mieste.
Ak hráč potrebuje v priebehu zápasu odísť od stola /napríklad na
toaletu/, platí zásada, že je to možné len medzi jednotlivými setmi a to
so súhlasom rozhodcu. Ak hráč odíde bez dovolenia rozhodcu, je to
považované za nešportové správanie.
A.24 Súčasný náraz
Ak hráč zasiahne bielou guľou guľu svojej skupiny a presne v tom
momente aj guľu protihráča a nie je možné určiť, ktorá guľa bola
zasiahnutá ako prvá, tak je tento strk považovaný za korektný.
A.25 Hlásenie spiacich a nalepených gulí
Rozhodca je povinný dávať pozor na skutočnosť, že vznikne situácia,
v ktorej sa gule bezprostredne dotýkajú navzájom /spia/, alebo sa
bezprostredne dotýkajú mantinelu /sú nalepené/. Túto skutočnosť je
povinný rozhodca nahlásiť hráčovi pred vykonaním ďalšieho strku.
Protihráč má právo oznámiť rozhodcovi, že vidí spiace, alebo nalepené
gule, ak to rozhodca neoznámil.
Hráč, ktorý je v nábehu, je povinný dať rozhodcovi dostatočný čas na to,
aby zistil, či gule skutočne spia, sú nalepené na seba, alebo nie.

Copyright 2016 - 2024 © www.probiliard.sk